Portfolio

Overzicht hoofd- en deelvragen

Onze hoofdvraag is:

‘Hoe is kinderarbeid in Azië vergeleken met kinderarbeid in Afrika?’

Onze deelvragen zijn:
1. Wat is kinderarbeid?
2. Wat voor soorten kinderarbeid zijn er?
3. Hoe was kinderarbeid vroeger en hoe is het nu?
4. Wat zijn de rechten van een werkend kind?
5. Hoe beleven de kinderen het zelf?
6. Op welke manier wordt kinderarbeid bestreden?
7. Wat is er anders aan de kinderarbeid in Azië vergeleken met in Afrika?

 

Planning en taakverdeling

We hebben het werk aan het werkstuk goed gepland. We hebben afgesproken wanneer we iets aan het werkstuk zouden doen en een goede taakverdeling gemaakt.

We hebben de deelvragen op de volgende manier verdeeld:

Deelvraag 1: samen 

Deelvraag 2: Niels

Deelvraag 3: Dorien

Deelvraag 4: Dorien

Deelvraag 5: Niels

Deelvraag 6: Niels

Deelvraag 7: Dorien

 

Literatuurlijst

Alle bronnen die we gebruikt hebben:

http://www.thomissen.net/kinderarbeid/wat%20is%20kinderarbeid.htm

http://kinderarbeidnuenvroeger.webklik.nl/page/wat-is-kinderarbeid

http://www.volkskrant.nl/opinie/armoede-niet-belangrijkste-oorzaak-van-kinderarbeid~a3782770/

http://werkstukken.onzezaak.nl/homepage/show/pagina.php?paginaid=235195

http://www.slavernijenjij.nl/slavernij-nu/kinderarbeid-als-moderne-slavernij/

https://www.kidsrights.nl/Portals/0/Peter R/Factsheet Ivoorkust NL - final.pdf

http://mens-en-samenleving.infonu.nl/politiek/67232-kinderwetje-van-houten.html

http://www.teamintro.nl/werkgevers/vraag-antwoord-werkgevers/

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/jongeren-en-werk/vraag-en-antwoord/welk-werk-mogen-kinderen-van-13-en-14-jaar-doen

http://atschool.worldvision.nl/images/pdf/kinderarbeid.pdf

http://www.kerkinactie.nl/actueel/2015/03/het-verhaal-van-lugo

https://opschool.amnesty.nl/sites/default/files/infoset_kinderarbeid_web.pdf

https://www.youtube.com/watch?v=p4ojzjRZJsY

http://www.unicef.nl

http://www.savethechildren.nl

http://www.childright.nl/nl/

http://www.volkskrant.nl/archief/bestrijding-kinderarbeid-blijft-complex~a664860/

http://www.klap.net/leerkr/suggesties/sug880/880IqbalMasih.html

http://www.childlineindia.org.in/child-in-india.htm

 

Eindproduct

Het eindproduct van ons profielwerkstuk hebben we in deze website verwerkt.

 

 Evaluatieverslag

Het hele proces om het profielwerkstuk te maken liep heel goed. We hebben duidelijke afspraken gemaakt over hoe we het werkstuk gingen maken. Ook was er een goede taakverdeling. De enquête gaf ons een duidelijk beeld in hoeverre leerlingen op onze school van het onderwerp kinderarbeid afwisten.
Het vinden van de juiste bronnen met de juiste informatie vonden wij beiden best moeilijk. Soms duurde het wel een uurtje voordat je echt een goede bron had gevonden. We hadden verder wel veel aan de informatie van de interviews.
De volgende keer zouden wij aan het begin al een goed onderwerp willen hebben. Wij hadden namelijk voor de zomervakantie als onderwerp ‘gaswinning in Groningen’ gekozen. Maar later kwamen wij er samen achter dat we dit onderwerp niet interessant genoeg vonden om er daadwerkelijk een heel profielwerkstuk van te maken.
De samenwerking tussen ons verliep heel gezellig en toch ook heel serieus. Het kwam niet vaak voor dat we er niet uitkwamen. Wij hebben ook wel eens vaker samengewerkt. We moesten toen bij Engels een presentatie maken en uitvoeren. Dit is zeker een voordeel voor ons omdat we later ons profielwerkstuk ook moeten presenteren.
Het eindresultaat vinden wij prachtig. Vorig jaar had ik (Dorien) al een profielwerkstuk gemaakt. Dat werkstuk was verwerkt in een worddocument maar ik vond dit niet zo mooi. Daarom hebben wij het verwerkt in een website. We vinden dat dit een beter resultaat oplevert en het onderwerp mooier presenteert. Verder vinden wij dat het veel leuker is om het via een website te bestuderen dan op een papiertje.